JENTRADE

Tal 1971 a son stâts publicâts doi piçui volums di poesiis, Muart antighe dal Friûl Friûl e Celtics Inovâi. I componiments a jerin di fate dal dut gnove pe leterature furlane: la lôr fuarce, la lôr modernitât intune cu la lôr infinide veglece a vevin di regalâ al nestri popul il grant patrimoni de epiche nazionâl.

I componiments a jerin bielzà stâts publicâts su lis pagjinis dal “Friuli d’oggi”, setemanâl dal Moviment Friûl, aromai deventât fuarce politiche e pont di riferiment o di dialic par chei che in chê volte a pensavin a di un Friûl gnûf e libar.

Tal zîr di personis che a frecuentin il moviment ecletic, polimorf, dispès incoerent, al è l’autôr di chescj componiments: un inteletuâl fin e salvadi, difûr dal svolâ e stramudâsi dal timp, isolât ma ancje inlidrisât fin tal cûr de realtât furlane, che al sielç une forme poetiche fûr dal timp. E daûr des regulis di chest gjenar il poete al devente vôs dal popul, al pant il spirt di dute une int e par chest no si firme, ma si sfante daûr dai pseudonims di Anonimo Friulano e Otmar Mainardis: l’autôr nol à plui identitât, si plate e al lasse dute la lûs dome ae opare, parcè che lis poesiis no son plui sôs, no partegnin plui a di un individui sôl; a son juste apont epiche, espression di une comunitât interie.

Tal rispiet di cheste volontât, che si disvilupe cun grande coerence e che e mostre la grande profonditât e impuartance de opare, il non anagrafic dal poete nol vignarà scrit nancje in cheste presentazion, ancje se al ven ricuardât cun rispiet di ducj chei che lu cognossin.

In Muart antighe dal Friûl Friûl e in Celtics Inovâi il resuriment di un gjenar poetic antîc nol è ricostruzion false e artificiâl, ma espression vive, sintude e libare, moment di rispiet di atmosferis sacris, ma ancje di union e di contaminazion cun motîfs e metrichis contemporaniis, cu la liriche amorose, cu la poesie sapienziâl, cun riis di epitafis e lamps di visions profetichis.

La situazion storiche e sociâl dal Friûl dal secont dopovuere e cjate cussì une interpretazion insumiade, fonde, intuitive.

In chei agns si intaie cun clarece tal destin dal Friûl il pericul di disfâsi intun mont mostri e leviatanic, che al menace di glotilu cun gnûfs timps, ritmis e sintiments, che al masane dut cence nancje jessi in stât di capî la identitât e la bielece des diferencis.

Il gnûf sisteme si plee dome ai interès dai stâts, des ideologjiis e des grandis economiis, sacrificant cence fal mûts di vivi, di pensâ, di fevelâ, che a divignivin de fumate dai milenis passâts, tradizions e valôrs e che a pandevin une fonde dignitât.

In cheste atmosfere il rivoc des vueris di pôc distudadis, il dissangament de migrazion furlane tal forest, la dismentie de int intosseade des bausiis dai potents, ma ancje la lote eroiche dai pôcs cuintri dai orcui de modernitât inumane, la fradilance cui altris popui cence stât te Europe e tal mont, a vegnin proietadis ai timps dai Carnis, la tribù celtiche che te storie e je stade la prime a popolâ fis il Friûl. Intun inzirli di simbui e visions che a partegnin insiemit al passât plui lontan, ae ete de invasion veneziane o al presint plui moderni, i Furlans a vegnin assimilâts ai Celtis, lant daûr di une tradizion di fonde plui emozionâl e leterarie che sientifiche, ma slargjade e sintude di plui di un secul.

Tant che i Carnis antîcs i furlans a son menaçâts de invasion: la tragjedie e à di fâsi, salacor il destin al è za decidût. No si pues scjampâ, ma si à di lotâ, forsit di pierdi, ma ae fin e je la sperance di une ultime, catartiche comprension e comunion cun dute la umanitât, tal rispiet e amôr des diferencis tantis voltis violadis.

No comments: